- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 10 maanden geleden door
Sylvester.
-
AanmakerOnderwerp
-
frank Calje
DeelnemerOnderwerpen: 1Reacties: 0Bedankt: 0 tijdenIk heb een intex 732×366 opbouw met ‘standaard’ 38mm aansluitingen.
Alles wat na deze aansluiting komt is 50mm gladwandig. Iemand enig idee hoeveel debiet / energie ik verlies door deze nauwe toegangen aan het zwembad zelf?
En… indien relevant… iemand ervaring met 50mm gaten in zo’n intex bad te maken?
Groeten,
Frank -
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
DDA
DeelnemerOnderwerpen: 27Reacties: 418Bedankt: 12 tijdenAntwoord op topic lukt om één of andere reden niet …
—-
De korte overgang naar 38mm maakt amper iets uit omdat de lengte beperkt is. Zou zeker geen gaten maken van 50mm in je zwembad. Denk ook niet dat er Intex in en uitlaten zijn groter dan 38 mm. Er zijn wel twee types van 38mm, eentje met hoger en eentje met lager debiet. Voor deze setup kan je best de hoog debiet versie gebruiken.
Als je het T-stuk met afsluiter zou weglaten, kan je de wartel op een 2 inch buitendraad koppelstuk met lijmmof aansluiten. Dat is vrij gangbaar en elke zwembad winkel heeft die koppelstukken omdat ze gebruikt worden voor de aansluiting op warmtepompen. Teflon en rubber niet vergeten.
Wil je het T-stuk met afsluiter behouden, dan heb je een andere schroefdraad en koppeling nodig, maar die weet ik niet meer. Je kan ook een PVC bolkraan gebruiken als afsluiter en dan heb je die T-stukken niet meer nodig. Zo heb ik het een tijdje geleden bij een vriend opgebouwd. Op YouTube kan je allerlei configuraties terugvinden (zoek op intex pvc). Daar hebben we ons grotendeels op gebaseerd. Zoals deze bv:
DDA
DeelnemerOnderwerpen: 27Reacties: 418Bedankt: 12 tijdenVoor de aansluiting op het zwembad (zie filmpje) best de intex flexibele buizen gebruiken met wartel. Zo is er nog wat speling voor beweging van het zwembad. Daarna overgang naar harde of flexibele druk pvc met de vermelde overgang en zo naar je technische ruimte / pomp.
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1218Bedankt: 16 tijden>>> Ik heb dit topic samengevoegd. Geen idee wat er aan de hand was. Hopelijk gaat nu alles goed.
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1218Bedankt: 16 tijdenWat DDA zegt (waar staat DDA voor? 🙂 )
Ga niet zomaar gaten maken in een intex bad. Die overgang gaat niet veel tegen houden, ondanks dat men wel eens denkt dat dit veel tegen houdt.
Het is vooral de lengte van de buis in combinatie met de diameter ervan, en de bochten.
En dat heb je opgelost met 50mm buis.
Ik heb ook ooit 50mm buis op een Intex bad van 25m3 aangesloten. De 2 bestaande koppelingen hadden een interne diameter van precies 50mm. Controleer eens hoeveel diameter je hebt als je de kraan eraf draait. In principe is dat 50mm bij zo’n bad.
Steek daar een harde buis van 50mm door en je bent vertrokken.
Ik zal eens de foto’s zoeken.
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1218Bedankt: 16 tijdenSylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1218Bedankt: 16 tijdenOoit in lang vervlogen tijden zo gemaakt op ons eerste badje. In de blauwe liner-koppelingen paste precies een 50 mm buis. Met wat vaseline erdoor geduwd. Lekte zelfs niet zonder rubbertape, heb er toch maar wat rond gedraaid. Dit heeft 11 jaar zo gewerkt, winter en zomer. In het bad had ik een splitsing voor een bodemaanzuiging en skimmer aansluiting. Mijn pomp was te sterk, met enkel een skimmer trok die lucht in de skimmer.
DDA
DeelnemerOnderwerpen: 27Reacties: 418Bedankt: 12 tijdenMooi gedaan Sylvester en leuk te lezen dat je er 12 jaar mee gedaan hebt. In heel wat achtertuinen vind je (vergeten) groene Intex kikkerpoelen terug. Maar het kan dus ook anders. Â Is die voorlaatste foto een DHZ bodemdrain? Heb nu ook zoiets gemaakt (met de intex inlaat op het uiteinde onder water).
Als de TS de Intex in en uitlaat wil gebruiken, dan vind ik zelf die intex flexibels van 38 mm met wartels wel een handige buis om te gebruiken. Zeker een verbetering tov de klassieke buisjes met plastic klemmen. Voor de flow is jouw installatie wel veel beter natuurlijk en ook bestand tegen de tijd. Tegenwoordig zijn er ook skimmers voor Intex baden die je aan de buitenzijde kan monteren. Hayward heeft zo’n skimmer.
DDA zijn mijn initialen overigens 😉
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1218Bedankt: 16 tijdenZelfs de originele skimmer heeft het 11 jaar uitgehouden (Of was het 12 ik weet het niet meer).
Ik had een iets grotere filter dan nodig, en een sterke pomp. Altijd kraakhelder water zoals je ziet.
In de winter hadden we vaak een gratis schaatsbaan… 😉
-
AuteurAntwoorden