- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 2 maanden geleden door
Sylvester.
-
AuteurBerichten
-
-
12 april 2021 om 13:48 #14549
Om onze zwembadinstallatie van stroom te voorzien moet ik een kabel trekken over een lengte van +-30m. Deze wordt afgetakt van een rode stekker (krachtstroom) die op een circuit zit die niet wordt gebruikt. Zoals nu voorzien, warmtepomp, zwembadpomp en uv lamp kom ik op een gecombineerd verbruik van 1500w uit (als alles 100% draait). Nu had ik daarover twee vragen:
Ik wil de installatie zelf zekeren met een differentieel automaat (degene voor de krachtstroom is logischerwijs te zwaar), alleen weet ik niet goed de welke en hoeveel marge ik moet nemen in Ampere’s.
Daarnaast wil ik deze automaat combineren met een tijdsrelais voor aansturing van alles of enkel de pomp en lamp. Dit is net wat ik niet goed weet, de pomp en uv lamp kan ik gewoon aan en afzetten zonder probleem (vermoed ik) maar mag dit zomaar met de warmtepomp (heeft een flow switch)?
Alvast bedankt,
-
12 april 2021 om 19:39 #14571
Even alles op een rijtje. Ik vermoed dat je van België bent?
1. ‘krachtstroom’ wordt vaak als term gebruikt als men gebruik maakt van een aansluiting tussen twee of drie fasen, al dan niet gecombineerd met het sterpunt of een ‘nulpunt’. Alle ‘gewone’ stroom (laten we het zo maar noemen) is altijd tussen een fase en sterpunt.
Het is niet helemaal correct wat ik vertel, maar dat brengt ons te ver.
Welk net heb je? is dat 3x400v?
2. vertel eens hoe groot uw zwembad is/wordt? Want 1500 watt is wel erg weinig voor filterpomp én warmtepomp.
3. Je kan niet ‘zekeren’ met een differentieel automatische zekering. Je moet zekeren met een ‘automatische zekering’ samen met een differentieelschakelaar De automatische zekering is voor overstroom en kortsluiting, de differentieelschakelaar is voor beveiliging tegen lekstromen en (on)rechtstreekse aanraking van delen die onder spanning kunnen komen te staan.
4. Degene voor krachtstroom te zwaar? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Hoe zwaar je automatische zekering moet zijn, moet je eerst even bekijken naargelang het aan te sluiten vermogen. In principe moet je eerst kijken naar de kabel die tot aan die ongebruikte stekker komt. Zelf vind ik het niet zo’n goed idee om daar af te takken. Tak eventueel af in uw zekeringkast. Gaat dat niet, dan stel ik voor dat je die rode stekker weg doet en een doos zet waarin je kan koppelen. Let ook op de draadsectie in combinatie met de automatische zekering in de hoofdkast.
5. Maak een bijkomende kast bij uw zwembad, zet aan de ingang van die kast een gevoelige differentieel en eventueel nog een automaat (allemaal 3 fasig uitgevoerd). Waarom? Omdat je geen vermogen mag schakelen met een differentieel schakelaar. Vanuit die kast kan je verder alles aansluiten.
6. Je moet geen automaat combineren met een tijdrelais. Ik weet wat je bedoelt maar dat is eigenaardig uitgelegd. Na die automaat zet je de zwembad sturing met een relais, tijdrelais, frequentieregelaar, …. enz… Alles volgens de regels uiteraard.
-
13 april 2021 om 09:35 #14582
Beste Sylvester, alvast bedankt voor je uitvoerig antwoord.
1. Het is een 380v installatie waarvan elke fase 220v heeft, heb ik reeds in het verleden op afgetakt (op een ander circuit) voor een pomp voor beregening zonder probleem, gewoon één fase, nul en aarding aftakken.
2. Ons zwembad is maar 10m³, mijn warmtepomp is een 6kw versie (output) die volgens de handleiding maximum 6A trekt op 220 maakt 1320w. Daarbij trekt mijn pomp 250w en mijn UV lamp 16w, maakt een goede 1600w.
3. Bedankt voor de info, weer een beetje slimmer
4. Ik kan op zich een kabel rechtstreeks naar mijn kast trekken maar dan moet ik 25m extra kabel trekken die er eigenlijk al is, is een beetje zonde van het werk en kost. Wetende dat ik dat circuit voor niets anders gebruik daar ik geen enkel apparaat heb op krachtstroom. De zekering waarop dat circuit zit is 25A wat denk ik nogal zwaar is.
5. Ben ik ook van plan, maar zal dit laten installeren door bevriende elektricien.
Bedankt!
-
13 april 2021 om 12:37 #14612
Ik weet niet wat uw plan is. Ga je de 3 fasen doortrekken tot in de technische ruimte of maar 1 fase? Als je alles volgens de regels wil doen, moet je bij 1 fase ook de elektriciteitskast aanpassen naar 1 fase, dus de 3-fase automaat verwijderen.
Wil je de 3 fasen behouden, dan kan je kiezen om die 25A te behouden maar dan moet je een 5x4mm voorzien, toch wel een lijvige kabel. Ik denk dat je genoeg hebt met 20A of zelfs 15A. Toekomstgericht misschien 20A kiezen? Als je 20A kiest, moet je de bijkomende kabel uitvoeren in sectie 5 x 2,5.
-
13 april 2021 om 13:51 #14628
ik heb het nog eens bekeken en een oude pvc waterleiding teruggevonden die over de lengte van de loods loopt, die kan ik gebruiken als kabelgeleider en maakt het een pak eenvoudiger om toch rechtstreeks een nieuwe kabel te leggen naar de kast.
Dan nieuwe automaat (1fase) van 15A in de kast en dan differentieelschakelaar van 30ma in de techniekruimte. En dan daarna een sturingskast speciaal voor zwembadinstalltie.
Ben ik dan juist?
-
13 april 2021 om 18:57 #14666
Doe het dan in één keer goed. Leg een kabel met sectie 2.5 en plaats een zekering van 20A. Dan kan je alles officieel maken. Stopcontacten zetten, enz… Voor de prijs moet je het niet laten, en dan heb je genoeg reserve.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.