- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door
zwembadforum.eu.
-
AuteurBerichten
-
-
3 juni 2020 om 20:30 #1199
Een klant van mij heeft een Pentair Clearpro zandfilter.
Laten aanleggen door een professioneel bedrijf, maar die hebben nu geen tijd voor service. De klant belde me vandaag met de volgende probleemstelling:
Wanneer de klep op circulatie staat is er voldoende flow in het systeem. Wanneer de klep op filtratie staat komt er bijna niets. Maar de klant beschrijft geen toenemende druk in het systeem of een opbouwende zwembadpomp.
Ik kan dat echt niet verklaren en voordat de zandfilter weer open moet…. Heeft iemand een suggestie wat dit kan zijn en/of waar te zoeken?
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
3 juni 2020 om 21:16 #1204
Staan alle bolkranen open die open moeten staan.
Zo’n filter is toch een simpel ding, zoveel kan er toch niet fout gaan er gaat water in en er gaat water uit.
Ik denk eerder dat de zeswegkraan of foutief gemonteerd is of de sterrubber zit slecht. Of de hendel waar je de kraan met versteld wordt geeft een foute positie aan . Of de sticker die de stand aangeeft is foutief gekleefd.
-
3 juni 2020 om 21:19 #1205
Kogelkranen staan open, want bij stand circulatie doet hij het wel goed. Heel vreemd.
Dus toch foutieve installatie of idd kans dat de sticker fout zit. Hoe kan een klep foutief worden gemonteerd?
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
3 juni 2020 om 21:30 #1206
Waarschijnlijk heb je wel een beschadigde zeswegkraan liggen, demonteer ze eens en test het eens uit wat er allemaal mogelijks kan misgaan bij de montage. Schrijf je bevindingen dan uit in een procedure, dat al je personeel kan consulteren , kan je in de toekomst veel tijd / geld besparen.
Ben ooit betrokken geweest bij het behalen van iso 9000 en nog ander certificaten.
-
3 juni 2020 om 21:34 #1207
Nope, ik lever aan particulieren. Maar deze particulier heeft een ‘professional’ ingeschakeld. Alleen heeft die de komende 4 weken geen tijd om terug te komen.
Die dit al 10 jaar, dus kan de meeste problemen wel handelen, maar ik kom niet tot de kern van het probleem en heb geen reservekraan liggen hier. Zeker niet voor alle soorten filters die ik lever.
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
3 juni 2020 om 21:37 #1208
Maar je bent leverancier van de goederen ?
-
3 juni 2020 om 21:38 #1210
Ja, maar wat heeft dat hiermee te maken?
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
3 juni 2020 om 21:43 #1211
Nu snap ik hoe je erbij betrokken bent.
Volgens mij moet er iemand heen met kennis van de werking van een zeswegkraan, en de kraan volledig uittesten in al z’n standen. Stel dat de sticker verkeerd bevestigd is, dan zou het zonde zijn van de tijd om de kraan te demonteren.
-
3 juni 2020 om 22:08 #1225
Tja, dat er iets aan gedaan moet worden is helder. Wellicht dat iemand nog met een idee komt. Een verkeerde sticker kan, maar dat heb ik zelf nog niet eerder meegemaakt. Jij wel?
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
4 juni 2020 om 06:25 #1228
Ik heb toevallig net dezelfde filter gekocht (side mount, clearpro) om de huidige te vervangen. Hij staat hier nog in de doos, maar nog niet de tijd gevonden. Ik ga een zoeken…. naar tijd.
Effe denken, ik doe een gok. Als de in- en uit is verwisseld kan je dat volgens mij aan de hand hebben. In stand circulatie staat het ‘zand’ (of glas) dan in bypass en gaat de uit rechtstreeks naar de in, dus dan merk je niks. Debiet is heel groot.
Als je hem omgekeerd hebt aangesloten en op filtratie zet gaat de collector onder in het vat stilletjes aan dichtslibben, er komt minder water uit en is niet merkbaar in druk, want de drukmeter staat achter aan de andere kant van de collector. Backwash helpt hier niet want dan is de stroom door de collector nog steeds identiek.
Zeker bij de claerpro slibt de collector snel toe, want deze is opgevuld met een extra substantie.
Mijn gedacht….
-
4 juni 2020 om 10:51 #1234
Als dat waar is, dan is diegene die het zwembad geïnstalleerd heeft de term professioneel bedrijf niet waard.
-
4 juni 2020 om 16:40 #1236
Nope, hoor zojuist een verhaal van de klant die me niet vrolijk stemt. Had de doseerunit ook verkeerd/omgedraaid aangesloten.
Blijft lastig als je 2 kapiteins op het schip zet!
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
4 juni 2020 om 18:57 #1239
Dat kan ik best geloven dat dit je niet vrolijk stemt, hopelijk heeft hij de injectiepunten van de doseerunit 0.5m of meer uit elkaar gezet.
-
4 juni 2020 om 19:24 #1241
Betreft een Technopool met vaste injectiehulpstuk voor in de leiding.
DHZ zwembaden expert en eigenaar/adviseur bij Bouwzelfjezwembad.nl. Founder van dit forum en al 25 jaar leverancier van zwembaden en aanverwante producten.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.