- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden, 3 weken geleden door
L O.
-
AuteurBerichten
-
-
21 juni 2021 om 19:15 #24407
Wij hebben al 11 jaar een zwembad, een ingebouwd Gardipool Quartoo 3,9 bij 8,2m. Dit is een foto van ons zwembad: https://www.toppy.nl/product/183/gardipool-quartoo-350-x-660-m-hoogte-133-m.html (de maten bij de foto kloppen niet).
Dit jaar kreeg ik het water niet proper, het bleef gewoon troebel groen. Chloorshock erbij, uiteindelijk anderhalve emmer chloorgranulaat (ruim 7,5 kg) erbij gedaan, zonder enig effect.
De voorgaande jaren kostte het ook altijd moeite om het water proper te krijgen en tijdens het seizoen was het aangeraden chloorniveau van 1 – 2 ppm altijd te laag om het water proper te houden. Moest eerder 5 – 10 ppm zijn.
Dus op zoek naar wat de oorzaak kon zijn. Ik heb een Hanna pH-meter en ik gebruik Aquachek meetstaafjes. PH was OK, 7,1 en chloor hoog, zeker 10 ppm, alkaliniteit OK, enkel die onderste parameter, ppm stabilizer, die zat op 300ppm, “too high”, volgens de strip.
Ik had geen idee wat die “stabilizer” was. De installateur heeft me daar nooit iets over gezegd. Opgezocht op internet en overal vond ik hetzelfde: cyaanzuur en 300 ppm is veel te hoog en neutraliseert het chloor waardoor dat niet meer werkt en dus blijft het water groen. De enige oplossing: verdunnen, water lozen en vervangen door nieuw.
Dat heb ik dus gedaan. Van 130cm waterniveau naar 40cm en dan terug bijvullen met vers kraantjeswater. Het niveau stabilizer zou dan onder de 100 moeten komen en ook het chloor-niveau zou nog hoog genoeg moeten zijn.
In het begin gebeurde er niets. Het waterniveau steeg gestaag maar bleef gewoon groen. Tot zo ongeveer het niveau van 1m werd bereikt. En plots begon de chloor te werken en tegen de tijd dat het bad terug helemaal gevuld was, was het groen al weg. Stabilizer ergens rond 80, nog steeds wat aan de hoge kant, en chloor ergens rond 5ppm. Blijven rondpompen en een tablet Clari-1 in de skimmer en een dagje of zo later was het water helder. Nu is het gewoon kristalhelder.
Een les geleerd. Maar wat me vooral opvalt is dat er zo weinig op gewezen wordt hoe belangrijk dat niveau stabilizer is voor een goede werking van het reinigigingssysteem van het zwembad. Ik heb me nu cyaanzuur-vrije chloor aangeschaft en zal uitsluitend dat gebruiken totdat het niveau stabilizer ergens onder de 30 komt.
-
21 juni 2021 om 19:53 #24425
Heb hetzelfde gedaan: gedeeltelijk verversen en dan HTH chloor gebruikt tot het voldoende gezakt was. Zeker met granulaat vliegt de CYA de hoogte in. Op één seizoen zat ik al voorbij 80ppm. Om te weten wanneer je vrije chloor goed kan werken, vermenigvuldig je de CYA ppm waarde met 7,5%. Een CYA van 30 vraagt een vrije chloor ppm van ca. 2.25 ppm.
HTH chloor heeft dan wel als nadeel dat het de PH omhoog duwt, dus zeker in de gaten houden en bijstellen. Eenmaal stabiel kan je op gewone chloortabletten overstappen (geen granulaat). Wat er dan bij komt aan CYA, wordt ook weer verdund door regen, backwashes en bijvullen.
-
21 juni 2021 om 20:30 #24433
Ik heb nog geen verse chloor moeten toevoegen. PH staat nu op 7,4, wat een beetje aan de bovengrens is maar ik ga nu geen pH- toevoegen.
-
21 juni 2021 om 20:55 #24458
En een CYA van 300 dus 22,5ppm vrije chloor. Zoveel heb ik er niet in gedaan.
Wat ik nu denk is dat ik al jaren cumulatief steeds meer van dat cyaanzuur in het bad heb opgestapeld. De vorige jaren kon ik dat met extra chloor nog wel compenseren maar dit jaar dacht ik na 1,5 emmer chloorgranulaat van dit kan niet de bedoeling zijn.
-
-
21 juni 2021 om 19:53 #24426
Ja, een zwembad is iets complexer dan een eitje bakken in de pan.
Te weinig chloor, te veel chloor, alkaliniteit niet goed, pH niet goed, meststoffen in de buurt gebruikt, geen afdekking, volle zon, doorschijnende afdekking, cyaanzuur te laag of te hoog, enz…
Meestal is het een combinatie van meerdere van deze factoren.
Cyaanzuur kan je beter niet hebben, maar dan moet je een goeie dosering hebben. Een automatisch doseersysteem werkt cyaanvrij. Het hoeft dan ook niet, dat is dan overbodig.
Men doet dat in de blokken om het de eigenaar van het zwembad iets makkelijker te maken. Chloor wordt heel snel afgebroken door zonlicht. Met cyaanzuur blijft dat wat langer stabiel. Maar teveel cyaanzuur is ook niet goed want dan blokkeert de chloor en doet niets meer. Ledigen is inderdaad de enige remedie. In principe moeten alle wanden gekuist worden.
Het is beter om het cyaanzuur eerder tegen het minimum te houden dan tegen het maximum.
Dat gedoe met snelchloor heb ik nooit goed begrepen waarom ze er zoveel cyaanzuur in doen. Je hebt een probleem met groen water, gooit er een ganse emmer snelchloor in, en dan schiet de hoeveelheid cyaanzuur de hoogte in waardoor de chloor blokkeert.
-
5 juli 2021 om 21:45 #25844
als ik het dus allemaal goed begrijp raad je het gebruik van gestabiliseerde granulaat af wegens het te hoge stabilisator gehalte.
Zou dit echter minder moeten voorkomen met de gewone chloortabletten of zijn daar ook grote verschillen in?
Ik gebruik interline Chloortabletten van 20gr. +-5 a 6 voor een zwembad van +-15m³. op zich blijft het chloorgehalte wel stabiel. ik zie enkel dat het cyaan gehalte al vrij hoog is +-60. Ik heb nochtans amper chloorshocks gedaan. bij de start een laagaantal en afgelopen week een 2e volgens dosis. ik gebruik interline granulaat.
Voor de shock is het dan misschien beter over te schakelen naar de HTH versie, maar vraag me af of ik ook andere (betere) chloortabletten moet gebruiken?
Alvast bedankt.
-
8 juli 2021 om 22:11 #26245
Dat cyaan heeft wel een functie. Helemaal op 0 is niet ideaal maar de concentratie mag niet te hoog zijn.
Een concentratie cyaan van +/- 60ppm is nog geen probleem. Best ergens tussen 30 en 75, beter niet boven 100. Kijk er eens de tekst op de verpakking van je chloortabletten op na. Als er cyaan in zit zou dat erop moeten vermeld staan.
De concentratie cyaan in ons zwembad ligt nu ergens tussen 50 en 100 volgens het Aquachek meetstrookje en in het OK gebied. Maar meer moet dat niet worden. Ik heb een emmer HTH cyaanvrije chloorgranulaat aangekocht en dat granulaat gebruik ik nu als ik wat chloor moet toevoegen om de chloorconcentratie ergens tussen 1 en 3ppm te houden. Dat gaat om kleine hoeveelheden granulaat, een half bekertje om de week of zo.
Zou na verloop van tijd de cyaanconcentratie in het bad te laag worden, onder de 30, dan kan ik tijdelijk chloortabletten of chloorgranulaat met cyaan gebruiken.
Dat is een beetje het plan. De combinatie van cyaanvrij en cyaanbevattend chloor om zowel de chloorconcentratie als de cyaanconcentratie onder controle te houden.
-
9 juli 2021 om 16:29 #26397
bedankt voor de reactie.
het blijft me echter wel een raadsel waarom het water niet helder wordt (witte vlokken) en er een groene aanslag op de bodem komt.
waardes:
PH 7.2
CL 3.2
CYA 63
TA is ooit aan de lage kant +- 75.
gemeten met de scuba.
misschien is er iets mis met het meettoestel of mis ik nog ergens iets?
*EDIT* als ik eens test met een strip lijkt de PH veel te laag te staan en het chloor ook :S
-
-
-
-
21 juni 2021 om 20:36 #24438
Wat bedoel je met “chloor wordt afgebroken door zonlicht”? Chloor is een heel reactieve stof zoals alle halogenen die gemakkelijk met vanalles en nog wat reageert en dan verbindingen maakt en zo inactief wordt.
Maar afgebroken? Vind ik wat vreemd.
-
21 juni 2021 om 20:54 #24453
De UV straling breekt het chloor af waarna het in gasvorm ontsnapt uit het zwembad. Met een lagere CYA / stabilisator zal je dat sneller merken dan voordien.
-
21 juni 2021 om 21:31 #24475
@Peter. Hoezo? Trek je dat in twijfel? Dat is de enige reden om cyaanzuur in het water te doen, om te voorkomen dat het chloor te snel wordt afgebroken door de zon. Zomer-zwembad-chloor-zon-fun, moeilijke combinatie. Chloor wordt per uur tot 50% afgebroken. Na een aantal uurtjes kan een behoorlijk chloorniveau volledig weg zijn.
Iemand met een zwembad met een niet-lichtdoorlatend rolluik kan dat aan den lijve ondervinden. Zolang het rolluik dicht is, moet er bijna geen chloor bijgevoegd worden omdat het afgesloten is van het zonlicht. Van zodra het rolluik opent en dus het zwembad open ligt zie je de ORP waarde van de chloor zienderogen zakken en begint hij natrium hypochloriet in het zwembad bij te pompen om het chloor terug op niveau te krijgen. (zwembaden met een automatisch chloor doseersysteem maken geen gebruik van cyaanzuur).
Ook onweer kan wat chloor afbreken. Onweer zet zuurstof om in ozon, ook niet zo goed voor chloor. Dat is dan ook de reden waarom een proper zwembad plots groen wordt na een fikse onweersbui.
-
23 juni 2021 om 18:13 #24720
Ik begrijp dat het cyaanzuur wordt toegevoegd om de chloor langer actief te houden.
Maar het mechanisme erachter is me niet duidelijk, dat is alles.
Om een chloormolecule / chlooratoom af te breken moet je over één of andere kernreactor kunnen beschikken anders blijft een chloormolecule gewoon een chloormolecule.
En als vrij chloor ontsnappen uit het zwembad lijkt mij erg onwaarschijnlijk omdat chloor zo reactief is dat je het in de vrije natuur nooit ongebonden tegenkomt.Maar ik ben een beetje aan het muggeziften, en doet eigenlijk niet terzake. Punt is dat je moet opletten met hoeveel van dat cyaanzuur er in je zwembad zit.
-
-
-
21 juni 2021 om 20:42 #24443
Meststoffen in de buurt gebruikt, daar zeg je zoiets.
Vorig jaar in het voorjaar hebben we onze gazon laten heraanleggen en natuurlijk wordt daarbij ook meststof gebruikt en onvermijdelijk is daar wat van in het zwembad geraakt.
Toen ik dan in mei ergens het zwembad terug opstartte ging dat erg moeizaam en ik schreef dat toe aan die gemorste meststof, maar nu vraag ik me af of dat toen ook al niet gewoon een te hoge waarde van de stabilizer was. Ik lette nooit op die parameter.
-
26 juni 2021 om 22:25 #24912
Gemeten met een Aquachek strip is de vrije chloor in het bad nu iets boven 1ppm maar lager dan 3ppm en het water blijft gewoon proper en helder, ook de wanden worden niet groen.
Op zich is dat normaal, denk ik, maar voor mij, naar mijn ervaring de voorbije 10 jaar, is dat zeer ongewoon. Dat dankzij normalisering van het niveau aan stabilisator in het bad. Heeft me wel 25m³ water gekost. Duur is dat niet.
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.