Tags: Chloor Doseerpomp
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 maanden, 3 weken geleden door
michael bakker.
-
AuteurBerichten
-
-
17 juni 2021 om 09:14 #23786
Goedemorgen,
Deze week heb ik mijn zwembad afgerond, gevuld en de doseerpompjes aangesloten. PH had een klein beetje naar beneden bijgesteld en is nu 3 dagen stabiel op 7.3.
De Rx doseerpomp heeft ook al chloor aan het zwembad toegevoegd en geeft nu al enkele dagen een waarde schommelend tussen 700 – 760 mV, wat volgens mij goed is. Echter wanneer ik een (twee verschillende) meetstrips gebruik geven deze 0 vrije chloor aan. Nu weet ik niet of er voldoende chloor in het water zit of dat ik nog chloor moet bijvoegen? Visueel ziet alles er perfect uit maar ik weet dat je niet altijd alleen op visueel af moet gaan.
Uiteraard heb ik zelf ook het internet nagezocht en kan alleen de iets vinden op de volgende website (https://www.golantec.be/Chloorconcentratiemeting.html). Hieruit leid ik af dat ik of de Rx waarde naar +/- 820 mV bij PH 7.3 of de PH naar 8.0 moet brengen bij 750 mV om 2.0 vrije chloor te hebben. Beide is volgens mij niet de bedoeling.
Wie kan me helpen deze waardes te interpreteren en advies te geven of en wat ik moet doen voor een goede waterkwaliteit.
-
17 juni 2021 om 09:14 #23793
En uiteraard alvast bedankt! 🙂
-
17 juni 2021 om 12:39 #23845
Ja dat is gekend.
Redox en vrije chloor zijn twee verschillende metingen die wel verband met elkaar hebben maar die toch zeer verschillend zijn.
Redox is geen lineair verband met vrije chloor
ORP is voor een groot deel afhankelijk van de pH, alsook de alkaliniteit, temperatuur, vervuiling, kalk, enz… Bovenstaande tabel is een richtlijn. Als je goed kijkt moet je waarschijnlijk naar 800 gaan.
Test het gewoon uit. Van het moment dat je de strip ‘iets’ ziet verkleuren kan het al genoeg zijn. Kans is groot dat onder die condities alles netjes blijft. Het hoeft geen 2 PPM vrije chloor te zijn.
Het zwembad afdekken als het niet wordt gebruikt is ook belangrijk, liefst met een niet lichtdoorlatende cover.
Meet eens alle waarden: stabilisator, alkaliniteit…
-
17 juni 2021 om 16:33 #23862
Hi Sylvester,
Dank voor je bericht.
Ik heb even de andere waardes voor je gemeten.
Doseerpompjes:
– PH = 7.3
– Rx = 680Meetstrip:
– Vrije chloor 0
– Alkaliniteit +/- 80
– Stabilisator +/- 30Als ik je goed begreep is het advies om PH lekker zo te laten en Rx naar +/- 800 te laten stijgen zodat je (obv die grafiek) ongeveer 1.0 vrije chloor hebben, klopt dat?
Dank voor je hulp!
-
18 juni 2021 om 06:33 #23944
Ja dat kan, maar ik denk dat 1ppm al te veel is. Je moet dat eens testen. Als je nu al helder water hebt, is het al een voorteken dat het beetje vrije chloor toch al zijn best doet. Je moet natuurlijk altijd wat chloor hebben om te ontsmetten, niet alleen om helder water te hebben.
Als ik test met strips is het net heel even zichtbaar. Altijd prima water. Een idiote test: na het zwemmen niet douchen, na een half uur eens aan uwe arm ruiken. Dat zou een beetje moeten rieken naar chloor. In feite is dat chloramine of gebonden chloor die zijn werk heeft gedaan. Dit is uiteraard heel subjectief, je moet al een goede neus hebben.
De redox is afhankelijk van uw totale toestand van het water. Ik zie ook dat je stabilisator hebt, die is niet zo vriendelijk voor de redox toestellen. Maar het is maar een beetje.
Geen snelchloor poeder gebruiken, geen tablets gebruiken. Wil je een chloorshock doen, dan doe je dat met dezelfde natrium hypochloriet als die in het vaatje. Wel oppassen met uw kleren.
-
8 juli 2021 om 18:19 #26211
Hoi Sylvester, wat is de reden dat je geen snelchloor of tabletten mag gebruiken? Je weet er wel heeeel veel van moet ik zeggen
-
8 juli 2021 om 21:41 #26238
Ik weet niet of je dat cynisch bedoelt. Ik weet er wel iets van, maar lang niet alles.
Je gebruikt die best niet omdat er cyaanzuur in zit, oftewel stabilisator, zoals ik al zei. De elektroden van een doseersysteem kunnen daar niet zo goed tegen. In het beste geval meten ze met een afwijking.
Cyaanzuur wordt aan die blokken chloor toegevoegd omdat het chloreren met blokken niet zo consequent gebeurt en omdat dit meestal zwembaden zijn waarbij de eigenaar het niet zo nauw neemt. Dan helpt stabilisator om de chloor langer vast te houden zonder dat deze te snel afbreekt door de zon.
-
9 juli 2021 om 18:30 #26413
Hoi Sylvester,
Ik bedoel het absoluut niet cynisch, ik lees hoe jij dingen uitlegt en dan kan ik alleen maar concluderen dat je echt weet waar je over praat, dus eigenlijk is het een compliment. hahaha.
Ik begrijp ook nu dat wanneer ik het automatisch doseersysteem in werking ga stellen dat ik dus de tabs in mijn chlorinator eruit moet halen?
-
9 juli 2021 om 20:07 #26420
Ah, dus je gaat overschakelen van die chloorblokken naar vloeibare chloor met een doseersysteem.? Ja dan is het best dat je stopt met chloorblokken en zeker geen chloorgranulaat gebruiken. Dan moet je het enkel doen met vloeibare chloor (natrium hypochloriet).
Het probleem is wel dat je nog altijd cyaanzuur in je water hebt zitten. Dat kan er alleen uit door het water eruit te doen.
Enfin, probeer het maar, het kan zijn dat het toch redelijk goed werkt. Met verloop van tijd zal het cyaanzuur toch verdund worden door backwash/bijvullen en regen.
Trouwens… hier loopt er wel meer volk rond dat vanalles van zwembaden weet.
-
10 juli 2021 om 07:35 #26455
Wat?? Water eruit halen?? wow!! dat heeft niemand mij verteld toe ik dat systeem kocht!!
enfin, ik ga het gewoon proberen, water eruit halen kan altijd nog toch?
-
10 juli 2021 om 07:45 #26462
Dan kan nog altijd, zoals ik ook zei. Probeer maar eerst.
-
10 juli 2021 om 07:48 #26469
Thans man, ga het vandaag allemaal calibreren en in werking stellen, mij benieuwen.
Ik heb een lovibond test apparaat (fotometer) waarmee ik ph, cl, en cyaan kan meten, zal het goed in de gaten houden, moet zeggen dat ik eigenlijk nooit een groene aanslag heb of dat soort dingen, altijd sprankelend, helder water!!
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.