- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 2 maanden geleden door
Wim Keldermans.
-
AanmakerOnderwerp
-
Wim Keldermans
DeelnemerOnderwerpen: 1Reacties: 3Bedankt: 0 tijdenIk heb een Intex zwembad 488×122 (20m³) met een zandfilterpomp/filter van Intex met een debiet van 4m³/u met een zoutwatersysteem tot 26m³/u. Deze zandfilter doet het werk maar nét heb ik de voorbije 2 jaar gemerkt. Ik overweeg een aanschaf van een zwaardere pomp. Mijn vraag is: 6m³, 8m³? Of is 8m³ echt te zwaar?
Dank jullie!
-
AanmakerOnderwerp
-
AuteurAntwoorden
-
-
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1223Bedankt: 16 tijdenDat debiet is theoretisch. In werkelijkheid is dat minder, met bochten, buizen, toestellen, enz…
8m3 is al beter, zelfs 10m3 is te overwegen. Maar dan gaan uw buizen mogelijk te dun zijn. Dikkere buizen, andere koppelstukken aan zwembad enz… Als je het goed wil doen komt er toch wat bij kijken.
Ik had vroeger ook zo’n zwembad, iets groter, ongeveer 24m3 inhoud.
Mijn installatie deed 12m3 per uur in praktijk. In theorie was dat 15m3. Iets teveel is niet zo erg, zelfs beter. Maar bij een backwash moet je wel opletten want dan zakt het waterniveau zeer snel.
Neem voldoende, dan heb je nog wat over als je ook verwarming met EPDM matten wil koppelen.
-
Wim Keldermans
DeelnemerOnderwerpen: 1Reacties: 3Bedankt: 0 tijdenDank u voor je snelle reactie Sylvester.
Ik ben graag bezig met mn zwembad en daardoor haalde die 4m³/u het net niet maar als ik mijn debiet verdubbel.. 38mm buizen vanaf 10m³/u te klein?
<p style=”text-align: right;”>Mvg</p> -
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1223Bedankt: 16 tijdenJe mag het van mij gerust doen(proberen) met die buizen. Dat zal wel werken hoor maar zal ook ertoe bijdragen dat het debiet minder goed gehaald wordt. En al die matige koppelingen gaan toch meer kans geven op lekkage bij hogere overdruk en lagere onderdruk door het groter debiet (beiden aanwezig in de kring).
Is dat een ramp? Nee hoor. Misschien ligt het aan mij, als ik iets doe wil ik het zo goed mogelijk doen. Maar je moet wel kunnen knutselen en op voorhand weten hoe je alles wil en kan koppelen. Ik had alles uitgevoerd met echte gladde zwembad slang van 50mm en onder de grond gelegd. Pomp en filter stonden in het tuinhuis. Eigenlijk was dit al zo goed als klaar voor een groot ingebouwd zwembad.
Enfin, bij het plaatsen van het ingebouwd zwembad heb ik toch alles opnieuw moeten aanleggen met buis van 50 en 63, maar dat ligt weer aan mij…. ik wil het goed doen.
-
Wim Keldermans
DeelnemerOnderwerpen: 1Reacties: 3Bedankt: 0 tijdenHier niet de bedoeling voor een groter zwembad. Ooit de vijver vervangen door een ingebouwd zwembad maar dat is een 10- jaren plan. Ga ik met dit intex zwembad met een intex zandfilterpomp van evt. 10m³ en intex zoutwatersysteem, een effectieve betere circulatie en filtering hebben? Nog geen nood aan topproducten voor de toekomst… Met die pomp van 4m³ zag je na een tijd dat op de bodem en de verste randen van het zwembad niet bereikt werden. Gaat dit nu wel het geval zijn? Pomp staat naast het zwembad met buizen van maar 1.5m
-
Sylvester
ModeratorOnderwerpen: 13Reacties: 1223Bedankt: 16 tijdenUiteraard gaat 10m3 beter zijn. De standaard meegeleverde pompjes zijn altijd net niet voldoende, dat is gekend, en dat is meestal om de prijs te drukken van de ganse set.
Het lukt ook wel met die pomp maar dat vergt veel meer onderhoud en tijd.
De bodem en de randen die niet bereikt worden, tja….
Ik heb wat aanpassingen gedaan om dat te verbeteren. Je moet iets maken om op de inlaat te zetten zodat het water niet recht naar het midden spuit, maar direct linksom (of rechtsom), van de uitlaat weg. Alzo gaat uw ganse waterinhoud stilletjesaan constant beginnen ‘draaien’ en dat zorgt voor een betere menging.
Tevens heb ik een skimmer én een bodemaanzuiging tegelijk op de uitlaat gemaakt, omdat alleen met de skimmer niet lukt. Die pomp trekt te hard, die zuigt zo hard dat hij in de skimmer lucht meezuigt. Ik heb daar nog wel ergens foto’s van denk ik.
Anderzijds ga je toch regelmatig (elke week, bij warm weer twee keer per week) moeten stofzuigen. Bij zo’n zwembaden gebeurt het wel eens dat de bodem groenig wordt door te weinig ‘manipulatie’ van het water en te weinig gebruik. Ik heb uiteindelijk geïnvesteerd in een automatische stofzuiger (met kabel, met filterzak intern), een dolphin supprème. De beste aankoop die ik ooit gedaan heb. Je zet dat ding erin en laat maar een paar uren heen en weer lopen in het zwembad. Bodem wordt omgewoeld, opgezogen, en het totale water wordt nog beter gemengd. Maar dat is uw keuze en uw geld. Met een manuele stofzuiger gaat dat ook, maar je bent wel vaak bezig.
-
Wim Keldermans
DeelnemerOnderwerpen: 1Reacties: 3Bedankt: 0 tijdenDank je wel Sylvester, je bent een grote hulp!!
-
-
AuteurAntwoorden