- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar geleden door
R S.
-
AuteurBerichten
-
-
16 mei 2021 om 21:00 #17903
Een tijdje terug had ik advies gevraagd over deze combi met een Intex XTR van 4.88 mtr rond (19 m3). Toch maar gelijk voor de upgrade van de FSF pomp gekozen, dit i.v.m. een vaste opstelling in de garage. Deze heb ik nl. met 50 mm pvc aangesloten en netjes door de muur naar buiten gewerkt. Hier kan ik dan alles netjes en makkelijk aan- en afkoppelen. Heb de filter gevuld met glasparels van Intex (40 kg).
De ‘Poolex Silverline Fi 90’ werkt erg stil op vol vermogen. De motor van de zandfilterset maakt iets meer herrie, maar met de deur dicht in de garage heb je hier geen last van. Overigens maakte mijn oude Intex zandfilterset meer herrie voor mijn gevoel.
Gisteren de warmtepomp aangezet en heeft het water van 15 naar 19 graden opgewarmd overdag (‘s-nachts heeft de pomp uitgestaan). Vanmorgen alles rond 09.30 uur weer aangezet en aan het einde van de dag was het water maar 21 graden. Ik had dus meer verwacht na gisteren.
Wel merkte ik vandaag dat de waterkracht met het inspuiten van het zwembad in de middag fors lager was dan gisteren en vanmorgen. Toen ik de zandfilterpomp even opnieuw heb opgestart was deze voelbaar sterker. Maar vroeg avond was er weer een verminderde kracht. Zowel de meter van de zandfilterpomp evenals die van de warmtepomp hadden dezelfde stand.
Zie ik iets over het hoofd? Ik zal zodirect nog even proberen om foto’s van de meters te uploaden evenals de stand van de bypass.
-
16 mei 2021 om 21:04 #17912
-
16 mei 2021 om 21:04 #17917
-
16 mei 2021 om 21:04 #17922
-
16 mei 2021 om 21:05 #17927
-
16 mei 2021 om 21:11 #17932
-
16 mei 2021 om 21:38 #17946
Het is een opbouw zwembad? Vergeet niet dat het ‘s nachts een kleine 2-tal graden afkoelt.
Dan is het ‘s morgens terug ergens rond de 17 graden.
‘s avonds weer 21, dus dat is toch min of meer normaal.
Het is gewoon pokkeslecht weer, en een opbouw zwembad koelt wat meer af dan een ingebouwd zwembad.
-
16 mei 2021 om 21:39 #17949
Het weer zit niet mee en dat heeft een grote invloed op de verwarmingscapaciteit van de warmtepomp. Een paar uur zon meer of minder, dat kan al een heel verschil maken. Hoe lager de temperatuur ‘s nachts, des te groter het warmteverlies. Het is niet elke dag of nacht hetzelfde. Verdamping tegen gaan door bubbelfolie is erg belangrijk. Dat is de belangrijkste oorzaak van warmteverlies.
Ivm de verminderde flow … dat kan ook een invloed hebben op de verwarmingscapaciteit van het water. Op de foto’s heb je de kraan op de inlaat van de warmtepomp half dicht en op een andere foto staat die helemaal open. Als je die dicht knijpt, heb je ook minder flow en gaat je zwembad minder goed opwarmen.
Laat de in en uit van de warmtepomp helemaal open staan en probeer de temperatuur en flow doorheen de warmtepomp alleen met de bypass kraan te tweaken. Zolang je 1 tot 1,5 graden meer hebt tussen de in en uit temperatuur van de warmtepomp, zit je meestal goed. Probeer het debiet door de warmtepomp zo hoog mogelijk te houden.
-
16 mei 2021 om 23:07 #17961
Heb zowel bubbelfolie als de afdekhoes over het zwembad heen liggen.
Zal de onderste kraan eens geheel open zetten en tweaken met de bypass. Maakt het nog iets uit waar de wijzer (in het groen uiteraard) van de warmtepomp staat? Is hoger bijvoorbeeld beter?
De afname van de flow uit de spuitmond in het zwembad zie je niet terug in de druk van beide meters, en dat vind ik raar. Ik zou dan nl. op de filterpomp een hogere druk verwachten, van wellicht hogere weerstand. Misschien ook op die van de warmtepomp, maar ook hier niet.
Heb vandaag 2x de pomp even uitgezet en daarna weer aan. En na de opstart direct een hogere flow in de spuitenmond van het zwembad. Heb daarbij niet aan de kranen gezeten. Zou er iets van een vacuüm kunnen ontstaan (zonder dat op de meter te zien)?
-
29 mei 2021 om 11:31 #19533
Heb de pomp gisteren aangezet, van 13 naar 19 graden verwarmd. Vanmorgen weer aangezet en hoop nu ook op een mooie warmte sprong.
weet iemand hoe je bij deze warmtepomp op het schermpje de in- en out watertemperatuur kunt uitlezen. Kan het niet terugvinden in de handleiding. Wel lijkt het erop, zie foto, dat dit mogelijk zou moeten zijn.
Al het water gaat nu trouwens door WP, bypass staat dus dicht.
-
29 mei 2021 om 11:32 #19538
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.